שילוב מוצלח של מקהלה, בין אם מדובר במקהלה גברית גדולה או מקהלת ילדים קטנה, תלוי במספר גורמים מכריעים. לפני שאני מתחיל, אני רוצה לנקות כמה תפיסות מוטעות נפוצות. ראשית, הדרך היחידה להקליט מקהלה בהצלחה באולפן הקלטות מסורתי היא אם יש בה חדרי הקלטות ענקיים או שנבנתה במיוחד למטרה זו כמו אולפני Abbey Road בלונדון. 99% מהאולפנים המסחריים כוללים חדרים קטנים אקוסטיים שמתים בהם מוקלטים בעיקר מכשירים חשמליים. זה מביא אותנו לטעות הגדולה הבאה שכדי שיהיה טוב אקוסטית להקלטה, חדר צריך להישמע שטוח או מת ואין לו אווירה מועטה או לא. זה לא נכון. החדר הוא חבר שלך והמאמר הבא מתאר מה לחפש כשאתה בוחר מיקום טוב להקלטת המקהלה שלך. אני יודע כי אני מקליט מקהלות, תזמורות ולהקות נשיפה כבר 20 שנה.
כדי להשיג הקלטה מוצלחת, עדיף לחפש אולפני הקלטה ניידים או הקלטות שמע באתר שלך, מכיוון שאנשים אלה רגילים להתמודד עם קבוצות מוסיקה גדולות במרחבים גדולים שמסביב כמו בתי עירייה, כנסיות וכו ‘. לחוות את כולם עם כמה מיקרופונים זולים ומחשב נייד.
להקלטות קול באתר או להקלטות שמע ניידות יש חוקים ובעיות משלהן המבדילות אותם מהקלטות אולפניות קונבנציונליות יותר. למרבה המזל, עם זאת, יש לו יתרון עצום אחד על פני הקלטת האולפן והוא גודלו. הקלטות הופעות חיות נעשות תמיד במקום גדול ונשמע נהדר ולא משנה מה יגידו חשוב הגודל ולמרבה הפלא הדברים יכולים אפילו להיות גדולים מדי!
כל הקלטת הסאונד של המיקום כוללת מתן אפשרות להרכב גדול כמו מקהלה, תזמורת או להקת נשיפה ליצור תערובת של הצליל הישיר של הקבוצה והאווירה הטבעית או האקוסטיקה של המקום.
עם זאת בחשבון, ישנם באמת שלושה אלמנטים נפרדים שמוסיפים כולם לסאונד המוגמר של כל הקלטה ניידת. בחירת המקום, הכנת המקהלה והמיומנות והניסיון של המהנדס. אם אתה עושה את כל שלושת הדברים כמו שצריך, תקבל הקלטה נהדרת.
1. מקום
הבחירה במיקום או במקום הינה באמת גורם מכריע בקליעה האחרונה. לכל המקומות הגדולים והקטנים יש מאפיינים אקוסטיים ייחודיים משלהם, אשר מתקשרים עם ביצועי הנגנים. אולמות קונצרטים מסוימים מתפרסמים בזכות הצליל הנהדר שלהם, בעוד שאחרים מפורסמים בזכותם.
עם זאת, זה לא אומר שאתה צריך לשכור אולם קונצרטים מפורסם להקלטה נהדרת, ובמהלך השנים עשיתי כמה הקלטות צליל טובות מאוד בקפלות מתודיסטיות מקומיות, כנסיות ישנות, אולמות כפר ואפילו אולמות בית ספר שיכולים נשמע טוב מאוד. ככלל אצבע, ניתן לומר באמת שאם האולם נשמע טוב לשירה או נגינה, הוא כנראה מקום טוב להקלטת סאונד במקום. באופן כללי, עם מקהלה אתה באמת צריך חדר שמתאים בנוחות לכל ארבע או חמש פעמים ובעל תקרה גבוהה למדי. החדר הזה מתחיל לעבוד על ההקלטה ומערבב את הקולות לצליל כולל, כך שאף חלקים בודדים לא בולטים. כמובן שלמרבה הצער אנשים לא מגיעים עם שליטה על עוצמת הקול ומדי פעם יש מישהו שאפשר לשמוע מעל כולם וכאן יש למהנדס הקול ומנהל המוסיקה מילה דיסקרטית!
כנסיות
יש כנסיות שבאמת גדולות מדי ויכולות להיות בהם הדים מסיביים ששוטפים את הכל, אם כי כמובן שחלק מהמוזיקה הדתית נכתבה במיוחד עבור מקום מסוג זה. לקחתי הרבה הקלטות ניידות בכנסיות ישנות מימי הביניים לאורך השנים, ובעוד שהן נהדרות מכיוון שהן לרוב המקום הגדול והמשתלם ביותר, ישנם מספר דברים שצריך להיזהר מהם. הראשון הוא הדהוד טבעי של הכנסייה. בפעם הראשונה שאני נכנס למקום, אני תמיד בודק את ההדהוד הטבעי על ידי מחיאות כפיים קולניות בודדות והאזנה וספירה עד שההדהוד שוכך. ברוב הכנסיות העתיקות יש הדהוד נחמד ורך בין 2 ל -3 שניות, אך בחלק מהכנסיות, המוקשים והקתדרלות הגדולות יכול להיות זמני הדהוד ארוכים שיכולים להוות בעיה אמיתית. לחלקם יש גם הדים רפרפיים מוזרים בשל הפריסה שלהם, שם הצליל קופץ ישר חזרה מהקיר וחוזר על עצמו. דברים אחרים שיש לזכור הם שכנסיות יכולות להיות מקומות קרים מאוד בחורף ולעתים קרובות מעט מאוד אור בהן אחר הצהריים של דצמבר. תפילות מתודיסטיות לרוב הן די טובות ויכולות להיות בעלות אקוסטיקה טובה באמת, אך הימנעו מקפלות או מבנייני גג כיפה מכיוון שהן יכולות להיות סיוט אקוסטי.
נסו למצוא מיקום שאינו על כביש סואן שכן רעשי תנועה מהווים בעיה אמיתית לצד אמבולנס או אופנועים מדי פעם. וודאו שיש לכם מתקנים לשתות משהו כשאתם נחים ושיש מספיק חשמל. כנסיות ישנות אולי נשמעות בסדר, אבל הן יכולות להיות קרות מאוד בחורף. יש לזכור שבחורף נהיה חשוך מדי לקרוא מוזיקה עד השעה 15:00. (אני גר ביורקשייר) הגישה הייתה בעבר בעיה עבור אולפן ההקלטות הנייד, אבל היום אנחנו יכולים. להחזיק אולפן הקלטות וירטואלי במחשב נייד ולהעביר כבלים לטנדר חיצוני הופך את זה לנחלת העבר. עם זאת, בכנסיות ישנות אחרות אין עדיין שקעים באולם או במקהלה.
אולמות בית ספר
עשיתי הרבה הקלטות באולמות בית הספר ולא רק ממקהלות בית הספר. הם מצרך מקומי טוב, וכמה אולמות בית ספר יכולים להישמע די טובים. בדרך כלל הם חולקים את אחד המאפיינים החשובים ביותר של מקום נשמע נהדר מכיוון שבדרך כלל יש להם תקרה גבוהה וזה נהדר לערבוב הצליל. לעתים קרובות מאוד בבתי ספר יכול להיות פסנתר נחמד מאוד ובבתי ספר איסט ריידינג אני מכיר שלושה פסנתרי כנף של Bluthner, שני Bechsteins, ריצ’רד ליפ ממש נחמד ואיבך משוחזר להפליא. מצד שני, בחלק מבתי הספר יש פוסטים ישנים שלא ניתנים להשמעה, אך עדיין תוכלו לנצל את המקום. רק תביא פסנתר רולנד דיגיטלי משלך או ימאהה.
2. הכנה
האלמנט החשוב השני בהקלטה הגונה הוא הכנת המקהלה.
לא זו בלבד שההכנה שימשה את הצופים היטב, אלא שהיא עצה שלא יסולא בפז בכל הנוגע למפגש הכניסה. ביום הקבלה על המקהלה להיות מוכנה לעשות עבודה נהדרת, וזה לא משנה כמה המקהלה מופיעה. אם זה מתאמן וחיובי, אתה יכול לקבל זריקה יפה. משמעות הדבר היא לארגן לוח זמנים של חזרות שעובר עד תאריך הקבלה כך שכולם יהיו מוכנים עד יום הקבלה. הפעלות הקלטה הן יקרות ואין להשתמש בהן למטרות חזרה.
הקלטה יכולה להיות החלטה גדולה, אך ישנם מספר טיפים שימושיים להבטיח שיום ההקלטה יהיה חוויה מהנה ומוצלחת.
קודם כל, עליך לשקול היטב את בחירת החומר שברצונך לכלול. בחר תמיד חומר שאתה יודע שאתה טוב בו במקום לנסות חומר החורג מהסטנדרט שלך. עדיף שיהיה לכם את כל החומרים ברמה טובה וזכרו שהיריבים שלכם תמיד רוצים לשמוע ביצועים גרועים!
רק בגלל שתקליטור יכול להכיל 75 דקות של מוזיקה זה לא אומר שאתה צריך למלא אותו.
החלט על עד 15 חלקים שאתה מכיר. זמן ריצה של 45 דקות עד שעה הוא בסדר, וגם אם אתה נפלא אחרי שעה, המאזין ירצה שינוי.
אלא אם כן, כמובן, אתה רוצה להפיק תקליטור עם פזמונים או שירים מהמופעים, בחר במגוון חומרים עם מעט אור וגוון כדי להעניק לתקליטור אווירות שונות.
אני לא יכול להדגיש את חשיבות המקום מספיק ואם אתה יכול לעשות שם חזרה כדי שלא יהיו הפתעות ביום ההקלטה. כשמקהלה מתחילה לשיר היא מהדהדת בחדר והיו לי כל מיני רעידות משונות, החל מאורות זמזומים ולוחות גג וכלה בחלונות חלונות רועשים באהדה!
אה ולבסוף הזכרתי תרגול, תרגול, תרגול.
3. מהנדס ההקלטות
להקלטות סלולריות באמת יש חוקים משלהם ואני יודע מניסיון כי מהנדסי אולפן ממש טובים נאבקים בהקלטת אתרים מכיוון שאין להם את הניסיון להקליט בחללים גדולים. הניסיון נותן לך ביטחון ואני יודע שכמו ברוב המקצועות, אתה לא רק צריך להיות טוב במשמעת שלך, אלא גם טוב להתמודד עם אנשים. זה באמת תקף למפגש הקלטות עם מקהלה של 30 או 40 איש! אז למהנדס צריך להיות ניסיון בהקלטות, אבל הוא צריך שיהיה לו גם ציוד די טוב כדי לקבל הקלטה טובה של מקהלה. במקהלות יש טווח דינמי רחב, וכמה מיקרופונים באיכות טובה הם המקום הראשון המוחלט להתחיל בהקלטת מקהלה. ישנם מספר מוסכמות הקלטה סטריאו שונות המועדפות על ידי מהנדסים שונים. בעיקרו של דבר, ברצונך ליצור תמונה סטריאו של המקהלה כדי שתוכל לשמוע את הקטעים השונים, אך לא בהכרח את הזמרים הבודדים. עליכם להיות מסוגלים לאזן ביעילות את הליווי עם המקהלה ולכן אני נוטה למיקרופון לפסנתר ולהקליט אותו על המסלול שלו. בדרך זו תוכלו להשיג את המיקומים הטובים ביותר של המקהלה והפסנתר, ובמידת הצורך להגביר את רמת הפסנתר בעת הערבוב באולפן.
במאמר הבא אעסוק ביסודות הפעלת ההקלטה, במיקרופונים, בפלטפורמת ההקלטה, ואדבר על עריכה דיגיטלית ופוסט-פרודקשן.